Hned na počátku je nutné rozdělit potenciální diváky na 2 tábory. Na ty, kteří znají knihu (oceněnou cenami jako Hugo, Locus, Nebula, Bram Stoker Aword, …) nebo comix a na ty ostatní. Pro první skupinu bude seriál zajímavým dobarvením a dechberoucí podívanou. Lidé, kteří Americké Bohy nečetli, se mohou lehce ztrácet, protože seriál se víc pase na bohaté vizuální hostině, ale už se mu tak nedaří být věrným odvyprávěním knihy z pohledu příběhu a souvislostí. Další speciální kategorií jsou znalci světové mytologie, kteří například vědí, kdo je Kwaku Ananse. Ti mohou najít v seriálu spoustu studijního materiálu, ve kterém budou hledat odkazy, případně zajímavá spojení a vykreslení postav.
Pokud znáte tvorbu Neila Gaimana, tak si asi uvědomujete, že převést jeho dílo do širším masám stravitelné filmové podoby může být celkem velký oříšek. Už dvakrát se to ale podařilo, poprvé s romantickým fantasy „Hvězdný Prach“ a podruhé s animovanou divnopohádkou „Koralína a svět za tajemnými dveřmi“. Oba počiny mají jasné tempo ve vyprávění a skvělé režiséry, kteří Gaimana dokázali ukout v rámci možností mainstreamu. Zatím to vypadá, že v této tradici bude pokračovat i Pratchetovsko-gaimanovská série od BBC, která zpracovává geniální kousek „Dobrá znamení“.
Američtí bohové takoví nejsou. Příběh posouvají poměrně pomalu a soustředí se na vykreslení obrazů a atmosféry. Některé pasáže působí tak, že jim nejde o příběh, nejde jim o to, abyste se zorientovali ve vyprávění, což uvítají znalci Gaimana, ale může to dost iritovat všechny ostatní. Prim tu hrají stylizované obrazy. Dokonalé. Filmové záběry, které si chcete zarámovat a vystavit. Atmosféra, kterou chcete uchovat. Důraz na to, aby každý detail seděl. Aby vaše mysl nebyla rozptylována ničím jiným. Scény, které říkají: tady mě máš, pas se na mě.
Méně pozorný divák tak nemusí rozkódovat všechno to, co je tu ukryto, protože tvůrci se moc nestarají o to, zdali souvislosti pochopíte, nebo ne.
Krátce k základní zápletce. Hlavní hrdina, říkejme mu Stín, se vrací z vězení. Vrací se do nejistého světa. Jeho milovaná manželka pár dní před tím zemřela při autonehodě. V puse při tom měla penis jeho kamaráda, takže je celkem jasné, co ona venku dělala, když on za mřížemi přísahal na její fotku. Stínovi cestu zkříží podivný stařec. Říkejme mu Středa. S ním přichází i řada dalších setkání s figurami, které se zdají býti lidmi, ale zcela jistě jsou i něčím jiným. A z nějakého důvodu Stína všichni znají.
Základ příběhu využívá pratchettovské koncepce z knihy Malí Bohové. Pokud v Bohy věříte, tak existují. Jsou tak velcí, kolik lidí v ně věří. Když v ně věří málo lidí, mají problém, který je zapotřebí vyřešit. Nastupuje nová generace Bohů. Média. Technologie. Věci, ve které věříme dnes. Stará garda se ale nehodlá vzdávat.
Tenhle seriál určitě nebude sedět každému. Ani se o to nesnaží. Stejně jako autor předlohy, Neil Gaiman. Jedna skupina bude naprosto nadšená z toho, že něco tak výtvarně okázalého vzniklo a druhá to bude považovat za rozbředlou nudu, která nemá spád. Soustředí se na stylizaci a bizarnost. Dokonalý casting. Obsazení Petera Stormara, Gillian Anderson (zvláště v masce Davida Bowieho) nebo Iana McShanea je naprosto dokonalé.